Κοινωνική Εκπαίδευση

Κοινωνία δεν είναι οι άλλοι ή μόνο οι άλλοι. Κοινωνία πρωτίστως είναι ο εαυτός μας και το πώς τοποθετούμε τον εαυτό μας έναντι των άλλων. Για να μπορέσουμε όμως να ανακαλύψουμε τον εαυτό μας και κατ’ επέκταση την κοινωνία, οφείλουμε να χρησιμοποιούμε τις νοητικές διεργασίες μας· την κρίση, την λογική, τα ορθά επιχειρήματα. Γνωρίζοντας το ποιοι είμαστε, γνωρίζουμε την κοινωνία· κατανοώντας την προσωπικότητά μας, κατανοούμε την κοινωνία· και όταν κατανοούμε κάτι, δεν το κρίνουμε στείρα, δεν το τοποθετούμε απέναντί μας, αλλά το κάνουμε συνοδοιπόρο μας και το εξελίσσουμε.

Ο Κοινωνικός Γραμματισμός είναι ένα πολυδιάστατο μάθημα, καθώς εμπεριέχει τα αντικείμενα της Κοινωνιολογίας, της Οικονομίας, της Ιστορίας και της Γεωγραφίας. Στόχος δεν είναι να αποκτήσουμε όσο γίνεται περισσότερες γνώσεις, αλλά να μπορέσουμε να συμμετέχουμε σε οποιαδήποτε συζήτηση και να εκφράσουμε συγκροτημένο, μεστό και στέρεο λόγο.

——————————–

…Σήμερα η ζωή στον πλανήτη μας περιλαμβάνει κυρίως, έναν  πολιτικοοικονομικό τρόπο, ο οποίος μπορεί και ενσωματώνει εύκολα τα συμπεράσματα των αλλαγών και των συγκρούσεων σε πολλά επίπεδα. Έτσι με τα νέα θεωρητικά ρεύματα ακούμε ένα νέο παγκόσμιο επιστημονικό λόγο, που λέει ότι ο άνθρωπος δεν είναι μόνο φλοιός, σπλάχνα, ιστοί και προγραμματιζόμενες λειτουργίες, αλλά βιο-ψυχο-κοινωνική ανότητα. Εξ’ αιτίας αυτής της αποδοχής έχουμε σε ένα άτομο νοητικο-βιο-κοινωνικά σύνολα. Η συγκέντρωση, τα κίνητρα, η εσωτερική ασφάλεια, η μεθοδολογία στη λύση κοινωνικών προβλημάτων, τα κυριαρχικά συναισθήματα στον μικρό οικογενειακό κύκλο, στο σχολικό περιβάλλον και στον ευρύτερο κοινωνικό χώρο, αναζητούνται περιγράφονται, αξιολογούνται και τελικά χρησιμοποιούνται ως μέρη της ενσωμάτωσης του ατόμου στο σύνολο μέσα από διαδικασίες ισορροπίας. Η παραδοχή της ύπαρξης σε μεγάλο βαθμό κοινωνικά κατασκευασμένων ατόμων μπορεί να αντικαταστήσει τη θέση της κλασικής ρήσης: Μάθε παιδί μου γράμματα.

Ολοκληρώνοντας το σκεπτικό για τον καινωνικό γραμματισμό, μπορούμε να πούμε ότι οι πιο έτοιμοι, σε λεκτικές ικανότητες, με αυτονομία σε σκέψεις και λύσεις προβλημάτων, με γνώση ποικίλων κοινωνικών κανόνων, αποδοχή της διαφορετικότητας και εύκολη προσαρμογή, θα είναι αυτοί που θα προστατευθούν από την ανεργία, τη χρήση ουσιών, τις προσωπικές θυσίες και ταραχές και τις ψυχικές παθήσεις. Έτσι γερή, μη φανατική κοινωνική εκπαίδευση ή θετικές κοινωνικές ικανότητες, σημαίνει όχι τον άνθρωπο που ξέρει, αλλά αυτόν που μπορεί εύκολα να μάθει αντέχοντας διαφορετικούς ανθρώπους.

«Γιατί θέλουν την Ελλάδα αποτυχημένο κράτος» – Εργασία από τους εκπαιδευομένους στον Κοινωνικό Γραμματισμό

Επιμέλεια :Οι Εκπαιδευόμενοι:
Μαρία ΦωκάΑνδριάνα ΜπαρτζάκληΜαρία ΜπαμπαλήΓεωργία Μπαλάσκα 
Καθηγητής Κώστας Δουκλιάς 

Οι απόψεις της τοπικής κοινωνίας

Στα πλαίσια του κοινωνικού γραμματισμού η ομάδα μας ήρθε σε επαφή με τους τοπικούς εκπροσώπους του πολιτικού και θρησκευτικού κόσμου.

Ερωτήσεις:

  1. Πιστεύετε ότι εσωτερικοί λόγοι ή εξωτερικοί λόγοι οδηγούν ένα κράτος σε αποτυχία;
  2. Ποιοί κατά την γνώμη σας οδήγησαν την Ελλάδα σε αυτή τη θέση που βρίσκεται τώρα;
  3. Αυτή η παρακμή είναι ηθική ή οικονομική και ποιά είναι η γεωπολιτική σημασία της;
  4. Ποιοί παράγοντες μπορούν να ανακόψουν αυτή την πορεία;
  5. Τι γνώμη έχετε για τον Καλλικράτη;

Νίκος Καραθανασόπουλος  Βουλευτής  Κ.Κ.Ε       Ν.Αχαΐας

Απαντήσεις:

  1. Είναι συνδυασμός εξωτερικών και εσωτερικών παραγόντων.
  2. Η κρίση της ελληνικής οικονομίας χαρακτηρίζεται από παρόμοια ιδιομορφία, αλλά την βλέπουμε και σε άλλες οικονομίες άλλων χωρών. Από αυτό το πράγμα εμείς ως κόμμα βγάζουμε το συμπέρασμα ότι είναι πολύ μικρή η επίδραση των όποιων διαχειριστικών αδυναμιών και  προβλημάτων. Από την μία μεριά συσσωρεύονται τα πλούτη σε λίγα χέρια και από την άλλη μεριά η πλειοψηφία του κόσμου φτωχαίνει. Στις  επιλογές της οποίας διαχρονικά έκαναν στην Ελλάδα οι    εκάστοτε κυβερνήσεις εκεί οφείλονται τα μεγάλα ελλείμματα και το Δημόσιο χρέος, καθώς επίσης και η ίδια η συμμετοχή της χώρας μας στην  Ευρωπαϊκή  Ένωση επέδρασε ως αρνητικός παράγοντας στην αύξηση των ελλειμμάτων εξαιτίας της συρρίκνωσης της παραγωγικής της βάσης.
  3. Η παρακμή ξεκινάει ως οικονομική αλλά επιδρά και διαπλέκεται και με την ηθική π.χ η απαξίωση της εργασίας  στο Δημόσιο τομέα αποτέλεσε συνειδητή  επιλογή για να υπάρξουν εργαζόμενοι χωρίς αξιοπρέπεια υποχείρια της εκάστοτε εξουσίας. Υπάρχει σύνδεση της οικονομικής κρίσης και της γεωπολιτικής σημασίας, αυτό μπορούμε να το εντοπίσουμε στα διάφορα παιγνίδια των λεγόμενων κερδοσκόπων, των οποίων οι στόχοι δεν είναι η ελληνική οικονομία στενά, αλλά τα αντίθετα συμφέροντα ανάμεσα στο Ευρώ και το Δολλάριο. Επίσης η κρίση επηρεάζεται από τις αντιθέσεις που εκδηλώνονται στην περιοχή των Βαλκανίων για τον έλεγχο των ενεργειακών δικτύων και αυτές οι αντιθέσεις  μπορούν να οδηγήσουν σε νέες αλλαγές  των συνόρων στην περιοχή π.χ συνδιαχείριση  του Αιγαίου  κάτω από την Νατοϊκή  ομπρέλα.
  4. Η εμπειρία η οποία υπάρχει όχι μόνο στην Ελλάδα  αλλά και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, κατά την  γνώμη μας επιβεβαιώνεται η εκτίμηση ότι θα αξιοποιηθεί  η κρίση για να υλοποιηθούν τέτοια μέτρα που επί της ουσίας , θα καταργήσουν οποιαδήποτε δικαίωμα ή κατάκτηση στην αγορά εργασίας και στο Ασφαλιστικό. Η λύση  είναι η ΕΞΕΓΕΡΣΗ.
  5. Διαφωνούμε για τον Καλλικράτη, γιατί αφενός η εξουσία συγκεντρώνεται σε λιγότερα χέρια, αποσπάται από τον λαό. Οι μεγάλες διοικητικές μονάδες διευκολύνουν την ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών του Δήμου π.χ σκουπίδια, νερό κ.τ.λ. Υποβαθμίζονται ακόμα η Παιδεία και η Υγεία.

– Ερώτηση: Εάν είσαστε κυβέρνηση τι μέτρα θα παίρνατε;

– Απάντηση: Το σύνολο των μεγάλων επιχειρήσεων γίνεται λαϊκή περιουσία, θα είχαμε κεντρικό συνδυασμό.

Ποιοί τομείς της οικονομίας πρέπει να αναπτυχθούν και που, με κριτήριο όχι πως θα κερδίσει  αυτός που επενδύει αλλά να καλυφθούν οι λαϊκές ανάγκες: Αφορά την υγεία, παιδεία, πρόνοια, διαβίωση.

Οι επαγγελματίες, οι έμποροι κ.τ.λ. δημιουργούν συνεταιριστικές υποδομές.

Να μας δώσουν πίσω τα χρήματα που μας χρωστάνε π.χ τόσα χρόνια έχουμε αποπληρώσει τα δάνεια και συνεχίζουμε να πληρώνουμε και να είμαστε χρεωμένοι, δικιά τους επιλογή να συρρικνωθεί  η παραγωγική της βάση. Αποζημιώσεις από την Γερμανία κατοχικά δάνεια και πολεμικές αποζημιώσεις από το β΄ παγκόσμιο πόλεμο. Δεν πληρώνουμε τους κερδοσκόπους.

Νατάσα  Ράγιου  Πρώην Βουλευτής  Ν. Αχαΐας  της Ν.Δ

  1. Πιστεύω δεν μπορεί παρά να είναι συνδυασμός εξωτερικών συγκυριών και εσωτερικής διαχείρισης . Στην παρούσα φάση δεν ισχύει το έξω πάμε καλά ,σήμερα μέσα ?έξω τα πράγματα είναι δύσκολα
  2. Η ευθύνη ανήκει σε όλους. Λανθασμένες ή άτολμες αποφάσεις πολλών κυβερνήσεων μας έφερε εδώ. Μπορεί άραγε να φανταστεί κανείς πως θα ήταν ο χάρτης της χώρας σήμερα, αν επενδύονταν όλα τα κονδύλια της Ε.Ε., που έχουν δοθεί στις ελληνικές κυβερνήσεις από το ?81 και μέχρι σήμερα, εκεί που έπρεπε : Στην ανάπτυξη του τόπου μας, στην γεωργία μας, στον τουρισμό μας, στον πολιτισμό μας, στα ορυκτά κοιτάσματά μας, στις υποδομές μας? Αυτός ο τόπος έχει όλα τα καλά του θεού και όμως?.

Φτάσαμε ως εδώ από τότε που οι Έλληνες έμαθαν στο «Τσοβόλα δώστα όλα» και στις αλόγιστες παροχές. Φτάσαμε ως εδώ, από όταν οι Έλληνες έμαθαν να συγχωρούν λάθη των ηγετών τους μόνο και μόνο επειδή κέρδιζαν πρόσκαιρα και οι ίδιοι.

Η Ελλάδα έχει εγκλωβιστεί σε ένα φαύλο κύκλο, για το αν οι πολιτικοί  φταίνε για την πελατειακή σχέση τους με τους ψηφοφόρους τους ή αν οι ίδιοι ψηφοφόροι «εκβιάζουν» την σχέση αυτή με τον πολιτικό τους.

  1. Όταν μιλάμε για παρακμή δεν υπάρχουν κατηγορίες ή οικονομική όπως τη λέτε, παρακμή, θα ήταν πιο εύκολο διαχειρίσιμη αν δεν υπήρχε η ηθική, σε ένα κράτος και σε ένα κόσμο που επικρατούν η ανηθικότητα  η διαφθορά, ωχαδελφισμός, το βόλεμα και το εύκολο κέρδος στη πολιτική και την κοινωνία δεν μπορεί παρά να οδηγείται  η κατάσταση σε οικονομικό τέλμα που έρχεται κάποια στιγμή που μας ισοπεδώνει όλους. Όταν μιλάμε για παρακμή τέτοιου είδους δεν υπάρχει γεωγραφική ταυτότητα όλα παρακμάζουν, πόσο μάλλον σε μια Ελλάδα ? σταυροδρόμι μεταξύ ανατολής και δύσης, που αιώνες τώρα την ήθελαν υποταχτική, και όλοι την εκμεταλλευόντουσαν.
  2. Μια τέτοια καταστροφική πορεία δεν ανακόπτεται εύκολα, γιατί έχει ρίζες 30 χρόνια πίσω. Χρειάζεται χρόνος και επίπονες διαδικασίες που θα ματώσουν την κοινωνία και οι οποίες δεν έχουν να κάνουν τόσο με τα μέτρα που μας επιβάλλονται λόγω της ομηρίας του Δ.Ν.Τ.  όσο στο να αλλάξει νοοτροπία ο Έλληνας, αυτό είναι το δύσκολο.
  3. Η συνένωση των Δήμων μέσω του Καλλικράτη σαφώς και έπρεπε να γίνει για να ενδυναμωθεί η Ελληνική περιφέρεια.  Πότε όμως και πώς; Πάντως όχι τώρα και όχι έτσι εν μέσω οικονομικής κρίσης, με άγνωστους και αμφίβολους πόρους και με κυρίαρχο κριτήριο να κομματοποιηθεί υπέρ ενός χρώματος ο αυτοδιοικητικός χάρτης της χώρας. Έτσι όπως γίνεται τώρα είναι πρόχειρο, βιαστικό και πολιτικά ύποπτο.

Ερώτηση: Συμφωνείτε  στο ότι μπήκαμε στο Δ.Ν.Τ. ; Δεν υπήρχε άλλη λύση;

-Απάντηση: Φυσικά και δεν συμφωνώ όπως κάθε λογικός άνθρωπος, αλλά και μόνο που χρησιμοποιούμε την λέξη λογική σε αυτό τον πολιτικό παραλογισμό που μας διαφεντεύει και για τον ποίο είμαστε υπεύθυνοι όλοι (πολιτικοί και ψηφοφόροι) που μόνο μιλάμε για αυτό είναι σχήμα οξύμωρο. Μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν, το τρένο εκτροχιάστηκε πολλά χρόνια πριν και από τότε ακολουθεί μια ξέφρενη πορεία.

Τάκης Σκιαδάς   Διοικητικό στέλεχος  του  ΠΑΜΕ Κ.Κ.Ε  Πάτρας

  1. Η επιδίωξη των μεγάλων συμφερόντων να ενισχύσουν τα κέρδη  τους να μεταφέρουν σε άλλους την κρίση που αντικειμενικά υπάρχει, η επιδίωξη να μεταφέρουν την κρίση στους εργαζόμενους αυτή η λογική μακροπρόθεσμα οδηγεί την κοινωνία σε κρίση, την οικονομία σε κρίση που επεκτείνεται στην κοινωνία. Η κοινωνία είναι χωρισμένη σε τάξεις: Η τάξη που κατέχει τα μέσα παραγωγής, επιδιώκει  να μεγιστοποιεί τα κέρδη της και αυτό φυσικά γίνεται εις βάρος των άμεσων παραγωγών της εργατικής τάξης. Αυτό το σύστημα παραγωγής είναι άναρχο, γιατί κανείς δεν ξέρει αν ένα εμπόρευμα το οποίο παράγεται θα απορροφηθεί από την αγορά, στην κρίση την οικονομική σπάει ο κύκλος της αναπαραγωγής και τότε μπαίνει η οικονομία σε κρίση. Δηλ. παράγονται λιγότερα εμπορεύματα, μεγαλώνει η ανεργία, τα κέρδη  μειώνονται, τα έσοδα του κράτους μειώνονται τότε δυσκολεύεται να πληρώσει τις υποχρεώσεις, χρειάζεται να δανειστεί και πέφτει στην εκμετάλλευση  αυτών που κατέχουν κεφάλαιο που τους αποκαλούν κερδοσκόπους.

Επομένως, οι επιδιώξεις του κεφαλαίου αυτός ο παράγοντας είναι που μπλοκάρει την πρόοδο, την εξέλιξη της ζωής και φέρνει μια κοινωνία σε αδιέξοδο. Την λύση την δίνει μια άλλη εξουσία και μια άλλη οικονομία που εξυπηρετεί τις ανάγκες των ανθρώπων.

  1. Οι πολιτικές που εξυπηρετούσαν τα συμφέροντα αυτών που αποκαλούμε οικονομική ολιγαρχία. Αυτοί δημιούργησαν τα τρομακτικά ελλείμματα  του κράτους που για την οικονομική ολιγαρχία ήταν τεράστια κέρδη, τα οποία μάλιστα φυγάδευσαν στο εξωτερικό αποδεικνύοντας άτι ο όρος πατριωτισμός δεν έχει περιεχόμενο και κανένα νόημα για αυτούς. Τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα και οι πολιτικοί τους εκπρόσωποι είναι υπεύθυνοι για την κρίση. Την δύναμη όμως την έχουν οι λαοί και επομένως αυτοί καλούνται να λύσουν τον γόρδιο  δεσμό.
  2. Η ιστορία διδάσκει ότι όταν υπάρχει οικονομική κρίση, αυτή γίνεται συχνά και κρίση των θεσμών, πολύ συχνά γίνεται και πολιτική κρίση και φυσικά και ηθική. Ακόμα, μπορεί να οδηγήσει  σε πολέμους. Η γεωπολιτική της είναι ότι εξαθλιώνει ανθρώπους, λαούς και δημιουργεί πάρα πολλά κακά, εγκληματικότητα, μετανάστευση, είναι πλευρές από την κρίση που μεγαλώνουν.

Η κρίση είναι αντικειμενική, είναι στο DNA του συστήματος και θα υπάρχει όσο υπάρχει αυτό το σύστημα που στηρίζεται στην ατομική ιδιοκτησία των μέσων παραγωγής.

  1. Μόνο οι λαοί με επικεφαλής την εργατική τάξη η οποία έχει την δύναμη και τον ιστορικό ρόλο να γίνει ο νεκροθάφτης του καπιταλισμού. Το σύστημα δεν μπορεί να εξελιχθεί πλέον, έφτασε στο τέλος του, είναι ένας γέρικος οργανισμός που σαπίζει και μολύνει με την αποσύνθεσή του τα πάντα, είναι απειλή για την ίδια την ανθρωπότητα και ή θα ανατραπεί ή θα καταστρέψει την ανθρωπότητα. Η Εργατική τάξη είναι η μόνη που μπορεί να πετύχει να ανακόψει αυτή την πορεία, να πάρει την ζωή στα χέρια της και να χτίσει τον μελλοντικό της κόσμο, χωρίς εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο, που οι ανάγκες των ανθρώπων θα έχουν καλυφθεί, που θα είναι για την ιστορία η περίοδος που η ανθρωπότητα θα βγεί από την βαρβαρότητα στον πολιτισμό.

Λίγα λόγια από εκπρόσωπο της εκκλησίας που θέλει να κρατήσει την ανωνυμία του.

Χρειάζεται έντιμη διαχείριση με οράματα και προοπτικές.

Δυστυχώς οι πολίτες κατευθύνονται από τα μέσα επικοινωνίας και διαμορφώνονται απόψεις. Ψηφίζουν όχι γιατί είναι καλό αυτό το κόμμα αλλά γιατί έχουν συμφέροντα. Η κρίση είναι ηθική και επηρεάζει όσον αφορά την εντιμότητα.Φαίνεται ξεκάθαρα η κατασπατάληση του Δημόσιου χρέους με κλεψιές και συμμαχίες. Να γίνουμε πιο υπεύθυνοι και πιο κοντά στις παραδόσεις.

Απόψεις από την ομάδα που επιμελήθηκε αυτή την εργασία.

Η Ελλάδα είναι η χώρα που γέννησε τον πολιτισμό, στην Ελλάδα γενήθηκαν οι μεγαλύτερες φυσιογνωμίες των τεχνών και των γραμμάτων. Τα έργα τους  διαδώθηκαν σε όλο τον κόσμο.

Είναι η χώρα που υπέστη πολλές καταστροφές και επιθέσεις με απώτερο σκοπό την εξαφάνισή της και όμως άντεξε.

Αλλά επειδή υπάρχει και το «αλλά», τι είναι σήμερα σήμερα η Ελλάδα; Εάν ρίξουμε μια ματιά, έξω από μικροπολιτικές  και εθνικιστικές αντιλήψεις, θα δούμε ότι η χώρα μας είναι συρρικνωμένη πολιτικά, οικονομικά, ηθικά, στρατιωτικά, Πνευματικά, ΧΡΕΩΚΟΠΗΜΕΝΗ, δίνοντας την ευκαιρία στους υποτιθέμενους εταίρους  και συμμάχους, να βγάλουν επάνω της  τα απωθημένα τους. Είναι μια σεισμογενής χώρα  που έγινε ολόκληρη ένα ενεργό ηφαίστειο που αντί για λάβα ξερνάει σκάνδαλα, οικονομικά, πολιτικά με τεράστια πτώση της ηθικής, της αξιοπρέπειας και των αξιών. Έγινε θέμα δυσμενών σχόλιων και γελοιοποίησης παγκοσμίως.

Όμως ποιός φταίει; Φταίει ο Ελληνικός λαός για αυτό; Ή οι κυβερνήσεις του; Βασικά  βλέπουμε ότι ο στόχος  των εταίρων μας δεν είναι ενάντια στους  υπαίτιους της κατάστασης , αλλά ο Ελληνικός λαός, ο πολιτισμός του η αξιοπρέπειά του, και το βιοτικό του επίπεδο. Όμως έχουμε κι εμείς ένα μέρος της ευθύνης και το έχουμε γιατί επί δεκαετίες  παρακολουθούμε ένα όργιο διαφθοράς και ξεπεσμού της πολιτικής σκηνής, με πλήρη απάθεια και αδιαφορία. Όσον αφορά ότι οι άλλοι θέλουν την Ελλάδα  ένα αποτυχημένο κράτος, ποιός φταίει για αυτό; Φταίνε οι άλλοι, ή εμείς; Μήπως μας επέβαλαν οι άλλοι να γίνουμε κλέφτες, απατεώνες, καταχραστές; Να διαλύσουμε το κράτος; Ή το κάναμε μόνοι μας; Εδώ θα κάνουμε ένα απλό συλλογισμό για να δούμε τι γίνεται. Εάν μας επέβαλαν οι ξένοι να λειτουργήσουμε έτσι τότε σημαίνει ότι οι κυβερνήσεις μας ήταν πουλημένες. Εάν το κάναμε μόνοι μας τότε είμαστε ανίκανοι και τυχοδιώκτες. Άρα εδώ κάτι δεν πάει καλά και ο καθένας ας βγάλει τα συμπεράσμάτα του.

Η πορεία κάθε χώρας εξαρτάται άμμεσα από το σύστημα διακυβέρνησης. Η εφαρμογή του ανάλογου συστήματος είναι αυτό που θα αναβαθμίσει ή  θα υποβαθμίσει ένα κράτος και κατά συνέπεια το λαό της. Όσον αφορά την εξωτερική πολιτική εδώ δεν θα κάνουμε ανάλυση των θεμάτων, γιατί όλοι τα γνωρίζουμε. Πείτε μου όμως ποιός είχε το σθένος να διεκδικήσει το δίκιο μας; Στην ουσία έχουμε ενδώσει σε ότι μας επιβάλουν και όλα είναι χαμένες υποθέσεις. Όσο για τα Μ.Μ.Ε που και αυτά είναι στο παιχνίδι, επί δεκαετίες ακούμε για σκάνδαλα και διαφθορές και κανείς δεν κρίθηκε ένοχος και φυσικά  κανείς δεν καταδικάστηκε .

Καί τώρα καλείται ο Ελληνικός λαός να πληρώσει. Να πληρώσει πάλι; Γιατί μια ζωή πληρώνει!! Να πληρώσει αυτούς που τον έκλεψαν!!Αυτός ο λαός που πληρώνει πιο ακριβά τα αγαθά που αγοράζει με τους υπόλοιπους εταίρους  και παίρνει το μισό μεροκάματο!!!

Και ρωτώ: φταίνε οι άλλοι που θέλουν την Ελλάδα ένα  αποτυχημένο κράτος; Τι συνέβη εδώ;

Πιάσανε οι ξένοι  κορόιδα τις Ελληνικές κυβερνήσεις ;

Ή μήπως οι κυβερνήσεις πιάσανε κορόιδα εμάς;

Τα τελευταία 30 χρόνια στο όνομα της ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ και της ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ, κατάκλεψαν και χρεοκώπησαν την χώρα μας οι πολιτικοί μας. Και σιγά-σιγά οι (ΔΙΕΣΤΡΑΜΕΝΟΙ) πολιτικοί μας άλλαξαν την νοοτροπία του ΕΛΛΗΝΑ ώστε να ανέχεται, (δίνοντάς του ψίχουλα και κάνοντας μικρορουσφέτια) τις μεγάλες κλεψιές και απατεωνιές τους. Ακόμα και σήμερα που χάνουμε κεκτημένα δικαιώματα, μείωση  αποδοχών και άλλα δεινά. Πιστεύουμε ότι θα μας σώσουν, αυτοί που μας καταχρέωσαν και μας λήστευσαν. Και περιμένουμε  αλοίμονο!!! να μπουν οι κλέφτες στη φυλακή και να επιστραφούν τα κλεμμένα!!!!