Αριθμητικός Γραμματισμός

Ο όρος «Αριθμητικός  Γραμματισμός» ή αλλιώς  «Αριθμητισμός  Ενηλίκων» σημαίνει:

«Να είναι κάποιος ικανός για υπολογισμούς (numerate)  σημαίνει να λειτουργεί αποτελεσματικά  από μαθηματική άποψη  στην καθημερινή ζωή,  στο σπίτι και στην εργασία».  Ο Αριθμητικός Γραμματισμός έχει να κάνει όχι μόνο με τις ποσότητες και τους αριθμούς, αλλά και με τις διαστάσεις και τα σχήματα, τη μοντελοποίηση και τις σχέσεις, τη συλλογή και  την επεξεργασία στοιχείων και τις πιθανότητες. Αποτελεί δηλαδή μια γέφυρα μεταξύ των μαθηματικών και του πραγματικού κόσμου.

Ακόμα όμως και αν δεν έχεις επιλέξει τις σπουδές στη ζωή σου, η καθημερινότητά σου σχετίζεται συνεχώς με το αντικείμενο των Μαθηματικών. Από τη στιγμή που θα ξεκινήσει ημέρα σου, μέχρι την ώρα που θα ξαπλώσεις το βράδυ για να κοιμηθείς «παλεύεις» με τους αριθμούς ιδιαίτερα ως ενήλικας. Ώρα, χρήμα, ποσοστά, μετρήσεις, υπολογισμοί, βάρος, ύψος, λίτρα, ΦΠΑ, ποδόσφαιρο, τυχερά παιχνίδια, υπολογιστές, πιθανότητες, κωδικοί, θερμοκρασία, ένταση, βαθμοί. Πράξεις, πληρωμές, τόκοι, αποστάσεις, αρίθμηση, μουσική… Επιτακτική θεωρείται λοιπόν η ανάγκη για σωστή αντιμετώπιση καταστάσεων που αφορούν μαθηματικά προβλήματα της καθημερινότητάς μας. Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από ένα πρόγραμμα σπουδών προσαρμοσμένο στην πραγματική ζωή και όχι στην ξερή αποστήθιση γνώσεων.

——————-

Κύριοι σκοποί της διδασκαλίας των Μαθηματικών στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας είναι οι εξής:

Η αύξηση του επιπέδου των μαθηματικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων των εκπαιδευομένων ώστε να μπορούν να αντεπεξέρχονται στις απαιτήσεις της καθημερινής ζωής

Ειδικότερα ολοκληρώνοντας τη φοίτησή τους οι εκπαιδευόμενοι πρέπει να είναι σε θέση:

α) Να λύνουν προβλήματα και να αντιμετωπίζουν καταστάσεις από την καθημερινή ζωή, οι οποίες εμπεριέχουν μαθηματικές έννοιες.

β) Να αναπτύσσουν βασικές μαθηματικές ικανότητες επικοινωνίας, αιτιολόγησης και κριτικής σκέψης.

γ) Να θεωρούν τα μαθηματικά μέρος του ελληνικού αλλά και του Παγκόσμιου πολιτισμού. Να γνωρίζουν περισσότερο την ιστορία των μαθηματικών και να μπορούν από μόνοι τους να την μελετούν και να την συνδέουν με τα μαθηματικά που γνωρίζουν.

δ) Να μπορούν να συνεργάζονται και να επικοινωνούν με άλλους σε μαθηματικά θέματα αναπτύσσοντας οργανωμένη αιτιολόγηση, ορθό λόγο, ερωτήσεις, συζήτηση και γενικότερα να αναπτύξουν θετική στάση για τα μαθηματικά